U Zastupničkom domu Parlamenta BiH usvojene su Izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama BiH (ZOBS) koje je predložilo Ministarstvo za promet i komunikacije BiH. Ključne odredbe novog zakona odnose se na pooštravanje kaznene politike, no iz nadležnog Ministarstva žele utjecati i na ekološku svijet bh. građana pri nabavci vozila.
Paniku u javnosti izazvalo je pisanje nekih medija o uvođenju viših cijena registracije za starija vozila koja su veći zagađivači okoliša i ekološki neprihvatljiva.
Razlog je jednostavan: “Prljavi” automobili koji ispunjavaju norme Euro 0, Euro 1 i Euro 2 čine oko 45 procenata bh. voznog parka. Njihovi vlasnici ne voze automobile starosti 20 i više godina iz obijesti nego zato što ih je na to natjerala besparica.
“Nema govora o poskupljenju registracije za stara vozila. Svjesni smo koliko bi to bilo kontraproduktivno zbog ekonomske situacije u BiH”, kaže za naš portal Igor Pejić, sekretar u Ministarstvu za promet i komunikacije BiH.
Umjesto novih nameta naš sugovornik objašnjava da žele stimulirati vozače da nabavljaju ekološki prihvatljiva vozila, što je princip odavno usvojen u zemljama EU.
Prema analizi Instituta za privredni inženjering iz Zenice, svega 4,95 procenata automobila u većem bh. entitetu je staro do pet godina. Ta vozila zadovoljavaju emisionu normu Euro 5 koja je u EU uvedena kao standard za sva vozila proizvedena nakon 1. januara 2011.
Većina proizvođača već tada je uspjela dostići aktuelni Euro 6 standard (obaveza za nove automobile proizvedene nakon 1. septembra 2015.). Paradoksalno je da se na takva vozila plaćaju isti nameti kao i na ekološke zagađivače.
“Nevjerovatno je da, recimo ekološku taksu koju je uvela Vlada Federacije pri registraciji, u istom iznosu plaćaju vlasnici vozila koja ispunjavaju Euro 6 i Euro 1 norme. Ove stvari nastojimo promijeniti, bez uvođenja novih nameta, ali da se vlasnicima novih vozila vrati dio sredstava kao stimulacija. Također, u Zakon ćemo uvesti ekološki prihvatljiva vozila poput električnih automobila, hibrida, modela na plinski pogon, čija se prodaja u razvijenom svijetu bazira na državnim subvencijama”, govori Pejić.
Objašnjava da njegovo Ministarstvo nastoji djelovati u tri pravca.
“Prvi je regulacija tržišta novonabavljenih vozila (novih i polovnih). U aprilu smo uveli standard Euro 4 (umjesto Euro 3) kao minimum pri uvozu polovnih vozila. Iako se najavljivala ‘katastrofa’, sve je prošlo bez ikakvih problema. Drugi pravac odnosi se na izmjene propisa o tehničkim pregledima. Novim zakonom vlasnike novih automobila oslobodit ćemo tehničkih pregleda 24 mjeseca. Zar nije besmisleno da automobil koji je tek izašao iz fabrike, pokriven je višegodišnjom garancijom, mora obaviti tehnički pregled. Treći pravac bit će neka vrste savjetodavne uloge u oblastima u kojima nadležnost imaju entiteti, poput preporuka da se već spomenuti prihodi od entitetskih ekoloških taksi vrate krajnjim korisnicima koji su nabavili ekološki prihvatljiva vozila”, kaže Igor Pejić, sekretar u Ministarstvu za promet i komunikacije BiH.