Ovogodišnji Festival bosanskohercegovačke drame u organizaciji Bosanskog narodnog pozorišta Zenica deseti je po redu. Ovaj, za bh. kulturu, osobito dramsko stvaralaštvo izuzetno značajni Festival utemeljen je i pokrenut 2002. godine s prevashodnim ciljem da promovira bh. dramske i teatarske autore.
Piše: Adnan Džonlić
Teatarski festival nacionalne drame, konceptualno vrlo blizak „Sterijinom pozorju“ u Srbiji i „Marulićevim danima“ u Hrvatskoj ove godine producira i pripreme privodi kraju tim kojeg predvodi glumac, voditelj, a već nekoliko mjeseci i direktor BNP-a Hazim Begagić. Iza Festivala je decenijsko trajanje, a na regionalnoj festivalskoj karti on zauzima sve važnije mjesto, sve većeg umjetničkog kredibiliteta, ugleda i značaja. Je li BNP “samo živi” za taj Festival ili velikih “poteza” ima i u “ostatku” godine ?
Ove sezone imamo evidentan produkcijski zamah i porast ukupne programske ponude, ali ovako koncipiranom sezonom i položajem Festivala unutar nje, BNP zadržava ritam koji smo imali tokom sezone. Tako ćemo tih posljednjih desetak dana maja zeničkoj i bh. publici omogućiti neka vrlo važna i zanimljiva teatarska ostvarenja iz zemlje i inozemstva, realizirana u protekloj teatarskoj sezoni. Raduje me činjenica da je Festival u cjelosti organiziran od strane Bosanskog narodnog pozorišta Zenica, čime potvrđujemo našu kadrovsku, organizacijsku i tehničku osposobljenost i mogućnost da vlastitim kreativnim i produkcijskim kapacitetima realiziramo uistinu velike kulturne manifestacije.
Od čega će se sastojati?
Ovaj Festival organizaciono i sadržajno mora biti unaprijeđen, osvježen i osavremenjen. Pored glavnog takmičarskog programa Festivala, koji će ove godine biti najobimniji do sad, Festival će imati niz pratećih sadržaja. Ovo je godina u kojoj obilježavamo važnu godišnjicu – 60 godina dodjele nagrade našem nobelovcu Andriću, a početkom godine ostali smo bez vjerovatno jednog od najvećog bosanskohercegovačkog i hrvatskog komediografa, Fadila Hadžića. To su dva velika stvaraoca kojima ćemo posvetiti značajan prostor u pratećem programu.
Je li selekciju uslovljavala finansijska situacija? Čini se da nije. Festival počinjete premijerom, i to u koprodukciji teatra domaćina i Festivala.
Begagić: Cilj nam je bio Festival obogatiti u svakom smislu, kvalitativno, ali i u dužini njegovog trajanja i po broju predstava, što bi našoj publici, ali i svim našim gostima produžilo zadovoljstvo prisustovanja i učestvovanja na Festivalu. U tom smo se smislu ove jubilarne godine kolegica Selma Spahić i ja, uključujući i sve ostale kolege iz BNP-a, odlučili za koncept što šire selekcije, te smo praktično uvrstili sve prijavljene predstave teatara iz BiH, pokušajući i na taj način dati podršku domaćem tekstu i afirmaciji bh. drame. U međunarodnoj konkurenciji ipak smo se donekle morali voditi i finansijskim mogućnostima koje nas značajno limitiraju. Tako ćemo Festival ove godine otvoriti festivalskom premijerom predstave „Stranci: bosanski kvintet“ – koprodukcijskim projektom BNP-a i Festivala. U pitanju je projekt koji se priprema već nekoliko mjeseci. Direkcija BNP-a je, na moju inicijativu, početkom tekuće sezone od grupe bh. pisaca naručila pet mikrodrama na temu ‘razlike’. Početkom godine dobili smo tekstove od Almira Imširevića, Aide Pilav, Darka Lukića, Radmile Smiljanić i Hasana Džafića. Rediteljka projekta Lajla Kaikčija i dramaturg Dragan Komadina, zajedno sa glumcima iz našeg ansambla već nekoliko sedmica su na scenama BNP-a i polako idemo ka finalnoj fazi rada na predstavi. Ponosni samo na ovaj projekt, i na idejnom niovu i na planu scenske realizacije.
Šta se još može vidjeti krajem maja na scenama BNP-a, uokviru jubilarnog Festivala?
Begagić: Od ostalih predstava ove ćemo godine na Festivalu, u okviru takmičarskog programa imati priliku gledati ansamble Narodnog pozorišta iz Sarajeva, Kamernog teatra 55, Sartra, MTM-a i Narodnog pozorišta Tuzla. Iz Hrvatske bismo trebali gledati komediju nedavno preminulog Fadila Hadžića „Prevaranti“ u izvedbi Satiričnog kazališta „Kerempuh“, Ponosni smo i sretni što ćemo prvi u BiH ugostiti i veliki ansambl predstave Abdulaha Sidrana „Otac na službenom putu“, u režiji Olivera Frljića i izvedbi beogradskog Ateljea 212. Tu su još i ansambli JDP-a, Histriona iz Zagreba, dok pregovore vodimo i sa subotičkim kazalištem.
Djeluje impozantno i zato ću još jednom pitati za finansijsko “zatvaranje konstrukcije”.
Imamo podršku grada i kantona, ali i dalje vapimo za nekim sistemskim i statusnim rješenjima. BNP Zenica jedna je od najvećih potvrda i dokaza urbanog života u gradu Zenici. Našom produkcijom, gostujućim sadržajima, osmišljenim repertoarom, bogatim programima tokom sezone i ovim Festivalom vrlo ozbiljno i suvereno održavamo Zenicu na kulturnoj mapi zemlje i regiona i nadamo se da su te činjenice svjesni i donosioci odluka. Finansijska konstrukcija Festivala još uvijek nije zaokružena, što nije rezultat nerada BNP-a i njegovih službi već potpuno nestabilnih političkih prilika u zemlji. Jedan dio sredstava smo uspjeli osigurati od naših sponzora, značajna sredstva su pristigla iz federalnog ministartsva kulture, ali sve još uvijek nedovoljno. Mi sa minimalnim sredstvima uspijevamo raditi čuda i to smo dokazali tokom sezone, ali teško da od ničega možemo nešto praviti. Veliki je problem potpuna blokada sredstava iz fondova države BiH koja nam nisu dostupna radi još uvijek neformirane državne vlasti.
Festival kao generator promjene
– Festival bh. drame mora vratiti značaj i dignitet bosanskohercegovačkom dramskom piscu i uopće dramskom stvaralaštvu, a to možemo jedino ukoliko oko festivala okupimo eminentne imena, teoretičare, dramske stvaraoce, teatrologe, dramaturge, teatarske umjetnike, publiciste i sve one koji se ozbiljno i profesionalno bave dramom i teatrom. Jedino na taj način, zajedničkim i sistemskim djelovanjem možemo pozitivno utjecati na ovaj okoštali sistem i kreativni zatvor u kojem djelujemo. Festival mora biti generator tih promjena, tvrdi Begagić.